Introduktion til eSport
I Danmark har eSport oplevet en massiv fremgang de seneste år. Det at spille på et højt konkurrencemæssigt niveau har sådan set været en professionel disciplin mange steder rundt omkring i verden, så det er ikke en ny opfindelse.

Vi har forsøgt at beskrive eSport her på siden. Forhåbentlig kan vi ramme en masse af de spørgsmål du som forældre har til hele det her forholdsvis nye univers.


NB.

Vi opdaterer løbende med information. Ellers er du meget velkommen til at kontakte os, hvis du vil vide mere.

Lidt historie om eSport
Konkurrence i spil har eksisteret næsten lige så lang tid som der har været videospil.
Selv de tidligste arkademaskiner var inspiration til hård konkurrence. Da der i denne tid med arkademaskiner ikke fandtes det koncept der hedder multiplayer, gik meget af konkurrencen ud på at venner hver især udfordrede hinanden i at få den bedste og højeste highscore. Det tog dog ikke lang tid før organiserede turneringer begyndte at blive en realitet.
Atari holdte den første videospilkonkurrence, “Space Invaders Tournament”, i 1980. Eventet tiltrak mere end 10.000 deltagere. Denne turnering, og dem der løbende blev afholdt i årene der kom, blev til det vi idag kender som eSport.

I 1990’erne blev turneringer til arkade- og konsolspil mere og mere almindeligt, specielt med virksomheder som Nintendo og Blockbuster der sponsorerede verdensmesterskaber. Det at konkurrere i spil dengang var så nyt, at man i udvalgte turneringer tilbød børn/teenagere at deltage – hvilket i dag i dén grad ikke er nødvendigt, da det er denne målgruppe der primært sidder på markedet.

SpaceWar
Et singleplayerspil hvor man konkurrede om højeste highscore.

Quake
Af mange kendt som det første FPS spil, med direkte relation til eSport.

StarCraft2
Et multiplayer RTS som var et af de første til at have sin egen liga og havde i 2012 et publikum på over 4 millioner, der slog f.eks. NBA mesterskab samme år.

Fra årtusindeskiftet og fremad blev eSport ekstremt populært, ikke mindst på baggrund af turneringer som “World Cyber Games” og “Electronic Sports Word Cup” – 2 meget store turneringer der blev holdt årligt. De har på sin vis været udslagsgivende for at have defineret eSport som vi kender det idag.

Fra 2002 kan nævnes store turneringer som “Major League Gaming” og “DreamHack”, hvor sidstnævnte er en enorm Svensk computer festival der tiltrækker deltager fra hele verden. Her bliver der kæmpet om store præmier i en lang række forskellige spil.
En anden turnering der er værd at nævne for at sætte tingene i perspektiv, er “Global StarCraft Leauge” (GSL), som er en Sydkoreansk liga indenfor strategispillet. Turneringen har siden sin debut i 2010 hvert år fordoblet sit publikum, hvilket idag betyder at over 100 millioner ser/streamer kampene i denne liga.

Idag og fremtiden
Idag findes der et utal af forskellige turneringer, ligaer og LAN-events, og på trods af der allerede findes knap 52 spil der konkurreres i, så udmærker en række spil som, CS:GO, Fortnite, FIFA, League of Legends, DOTA, Call of Duty og OverWatch som værende nogle af de mest aktuelle i vores tid. Vi kan f.eks. fremhæve at Danmark på nuværende tidspunkt kan bryste sig af verdens bedste CS:GO hold, Astralis, som i løbet af deres turneringstid har høstet præmiepuljer for godt over 5 millioner danske kroner.

Det er selvfølgelig svært at spå om fremtiden, man som eSporten har udviklet sig indtil nu, både ift. de mange foreninger, skoler og virksomheder der aktivt går ind i eSport som en seriøs sport, så tyder alt på at vi langt fra har set enden på hvad det kan og vil udvikle sig til.

1961

Første computerspil udkommer til spillemaskiner.

1972

Første eSportsturnering i spillet “Spacewar” bliver afholdt i USA.

1988

Der bliver konkurreret i det første multiplayerspil på internettet.

2007

Online-tjenesten Twitch.tv bliver lanceret (fokus på eSport)

2014

Amazon køber Twitch.tv for 970 millioner USD

2018

Danmark deltager for første gang i IESF’s VM-turnering i Taiwan.
Gaming VS. eSport
For at konkret forklare konceptet “gaming” så betyder dette i korte træk, at man spiller spil for hyggens skyld. Der skelnes ikke på om man spiller et stort singleplayer spil, mobilspil som “Candy Crush”, “FarmVille”, “Super Mario” eller for den sags skyld CS:GO eller et af de mange andre “eSport” spil. Faktum er at det, bare er på hyggeplan. Flere undersøgelser viser at omkring 90% af befolkningen kan betegnes som værende “gamere” på det her niveau.

eSportens historie har vi tidligere beskrevet, men for at uddybe det, så arbejder man meget målrettet på at dygtiggøre sig indenfor et spil. Man opnår ikke et konkurrencedygtigt niveau ved “bare” at game lidt hist og her. Det kræver mange af de samme dicipliner som vi ser fra traditionel sport, hvilket også betyder at eSport-udøvere i dag er meget udbredte, specielt i foreninger som os selv, hvor både frivillige og trænere er med til at støtte og coache spillere der har viljen og talentet.

eSport VS. traditionel sport
Du har sikkert tænkt tanken; At det med at spille computer er noget der gøres i et mørkt værelse med masser af chips og cola. Der var engang hvor dette billede var mere eller mindre korrekt.

Situationen idag er dog helt anderledes, primært fordi det at kunne konkurrere på et højt niveau medfører krav til aspekter som fysik, motorik, hurtig reaktion og beslutningsevne. Udover dette, så er nogen af kriterierne for hvad der kan defineres som en sport, at konkurrencer/turneringer er struktureret og organiseret, og det faktum at kunne nå et højt niveau virkelig kræver træning/coaching på adskillige områder.

Hos Ringsted eSport har vi fokus på både det fysiske, spilforståelse, kommunikation og ikke mindst sammenholdet – ligesom enhver anden traditionel sportsklub.